2022-04-25 06:05Pressmeddelanden

Bygdegårdsturné: Konst under coronapandemin

Kärlekens blomma - av Pia Ingelse, som är en av de konstnärer som medverkar i utställningen. Foto: PrivatKärlekens blomma - av Pia Ingelse, som är en av de konstnärer som medverkar i utställningen. Foto: Privat

I höstas visades konst av ett 30-tal konstutövare på Gotland, som skapats under den pågående pandemin. Nu fortsätter bygdegårdsturnén.

Under pandemin förändrades arbetsmarknaden för öns kulturskapare. I maj 2021 fördelade Region Gotland  sitt andra stödpaket till lokala kulturskapare under coronapandemin. Resultaten av dessa "Särskilda uppdrag" visas nu i en turné i tre av öns bygdegårdar, med start i Kräklingbo bygdegård den 29 april. I maj fortsätter den till Sanda och Näs bygdegård. I utställningen deltar åtta konstnärer med olika konstnärliga medier.
– I vissa verk syns en tydlig koppling till pandemins påverkan på livet. I andra mer fristående verk berättas om tillvaron ur olika perspektiv, från fiktiva till autobiografiska inslag, berättar Armin Scholler, Region Gotlands konstutvecklare på Gotlands Museum.

Under vernissagen i Kräklingbo uppträder Poetry, Picture & Punk med Karin Kickan Holmberg, Jessica Lundeberg och Ann Helling med en performance. I Sanda och Näs kommer Jan Ekedahl och Marie Axelsson att uppträda, med musik skriven av Jan Ekedahl.

FAKTA:
Tid och plats:
Kräklingbo bygdegård: 29 april - 1 maj
Sanda bygdegård: 6 - 8 maj
Näs bygdegård: 13 - 15 maj
Deltagande konstnärer:
Carla Gustavsson Lomakka , Elena Berg Österdahl , Eva Szentivanyi, Judith Dekker, Juri Markkula, Kristina Frank, Pia Ingelse och Tommy Söderlund.

Mer info:
Armin Scholler