2019-11-13 09:34Pressmeddelanden

Bordet är dukat – ny bok om mat med tradition på Gotland

Omslagsbild från boken Bordet är dukat-mat med tradition på Gotland.Omslagsbild från boken Bordet är dukat-mat med tradition på Gotland.

Mat och allt som hör till är en stor del av människors liv, så är det nu och så har det varit i tider som gått. Det har Gotlands Museum uppmärksammat i årets upplaga av Gotländskt Arkiv som har gotländska mattraditioner och matkultur som tema. Bokens tio författare tar oss med på en matresa som spänner mellan stenålder till dagens experiment och förädling av äldre spannmål och råvaror.

”Tillbaka i tiden var man hänvisad att äta det man själv kunde odla, jaga eller fiska”, säger Cathrin Emdén, förlagsredaktör på Gotlands Museum. ”Det var nödvändigt att ta vara på allt på ett helt annat sätt än vad vi gör i dag. Det gav förstås upphov till många kreativa lösningar, vilka en del kan verka lite märkliga för oss i dag. Vad sägs till exempel om käutonasträklinggar (pannkakor) gjorda på kornmjöl, sälspäck och vatten.”

Skaffare, käut och kakor
I boken får läsaren göra bekantskap med de gotländska skaffarna i Ing-Marie Tellströms artikel ”Skaffare, de gotländska festernas fixare”. Hon har intervjuat personer som anlitats som skaffare, serveringspersonal och värdar, på bröllop, begravning och andra arrangemang. En tradition som numera är i det närmaste bortglömd. Lars Kruthof har genomsökt gutniska ordlistor för att hitta äldre gutniska ord för mat och maträtter, det finns många!

Annelie Adolfsson Rosén skriver om hushållning på Norrbys i Väte under 1930–40-tal i sitt kapitel ”Kakor, ägg & konservering” medan Birgitta Strandberg-Zerpe beskriver fest och vardag i Visby under 1700–18-tal. Lena Ideströms kapitel ”Medeltida Matvanor – fisk, bröd och en och annan rova” tar avstamp i 1000-talet och Eva Selin undersöker prästgårdarnas mattraditioner. Per Widerström och Johan Norderäng berättar om spår man funnit av mat och livsmedel från sten- och järnålder och sist men inte minst beskriver Riina Noodapera och Susanne Welin-Berger nutida matlagning med äldre råvaror i ny tappning.

Laga själv
I boken ingår recept från olika tidsåldrar, tagna ur bokens kapitel. Alla rätterna är provlagade av bokens författare. Fotograf Linnea Ronström har tolkat rätterna i smakfulla arrangemang. Här finns till exempel ett 1700-talsrecept på vinkokt skinka med smörkokta rovor och inlagda valnötter, kokta kringlor med tradition från 1600-talet samt en nutida variant av saffranspannkaka lagad på matvete. ”Bordet är dukat är inte en kokbok betonar Cathrin Emdén, men vi vill ge våra läsare tillfälle att laga en del av det de kan läsa om i boken.” ”Min favorit är de inlagda valnötterna, som är vansinnigt goda. Jag tror att många vill prova att laga dem” säger hon.

Välkommen på pressvisning onsdag 20 november kl. 15.00
på Fornsalen, Strandgatan 14, Visby.
Första försäljningsdag av boken är den 21 november.

För mer information kontakta:
Cathrin Emdén, förlagsredaktör
Tel 0498-29 27 38