2022-04-06 06:08Pressmeddelanden

Barnens historia på påsklovet

Under påsklovet ges flera visningar med temat "Barnens historia" på Gotlands Museum. Foto: Gotlands MuseumUnder påsklovet ges flera visningar med temat "Barnens historia" på Gotlands Museum. Foto: Gotlands Museum

Hur hade barn det under medeltiden? Under påsklovet erbjuder Gotlands Museums guider visningar på temat ”Barnens historia”. Dessutom anordnas en workshop i broderi.
Hur lekte barnen förr? Hur var det att vara barn under medeltiden? Vilken medicin fick de mot magont på 1700-talet?

Under ett flertal visningar under påsklovet erbjuder Gotlands Museums kunniga guider en spännande tidsresa ur barnens perspektiv. Visningarna är måndag till torsdag, 11 till 14 april klockan 13:00. Dessutom anordnas det roliga tävlingar med påsk-tema, där det gömts ett antal ägg som du ska hitta och räkna.

– Det ska bli roligt att berätta om barnens historia, det är så intressant att fundera på hur barn har levt och haft det under historien. På ett vis är vi så lika, och på ett annat sätt så olika våra förfäder, säger museipedagog Lars Kruthof.

Brodera påskkort
I samband med broderiutställningen ”Djur & odjur” som just nu visas på Fornsalen, kan du delta i en workshop och brodera påskkort med återbrukat material. Den 11 april finns Ann-Charlotte Malm, som jobbar med återbruk både på Röda Korset och i ett eget företag, på plats på Fornsalen klockan 13 till 16. Alla åldrar är välkomna att delta, (barn i sällskap med vuxen).

På Gotlands Museums hemsida hittar du mer information om de olika evenemangen under påsklovet.

På påsklovet anordnas en workshop i broderi, med Ann-Charlotte Malm. Foto: Gotlands Museum

På påsklovet anordnas en workshop i broderi, med Ann-Charlotte Malm.
Foto: Gotlands Museum

Slöjd- och formkonsulent