2019-06-13 06:23Pressmeddelanden

Återinvigning av skulpturen Flickan och Fågeln

Flickan och Fågeln av Jessica LundebergFlickan och Fågeln av Jessica Lundeberg

Nu får skulpturen Flickan och Fågeln (The Watcher in the Woods)  ett nytt hem på Konstmuseets gårdSkulpturen Flickan och Fågeln av konstnären Jessica Lundeberg rapporterades om i flera av landets mediekanaler efter att en polis hade rivit ner den, ut ur sin förankring. Polisinsatsen gällde då en felaktig anmälan om en eventuell hängning som resulterade i att hela händelsen kommenterades väldigt flitigt på sociala medier.

Flickan och Fågeln (The Watcher in the Woods) stod under sommaren 2018 i skogen ovanför Kärleksstigen (Galgbergets naturreservat) som del av utställningen Bakom Grönskan – Konstorientering längs Kärleksstigen med Gotlands Museum och konstkonsulent Armin Scholler som arrangör.

Skulpturen var mycket omtyckt av besökarna och många uttryckte önskan om att skulpturen skulle stå kvar. Vilket den gjorde med tillstånd av Region Gotland – tills dagen då polisen skickades ut. Efter händelsen fick konstnären Jessica Lundeberg medel av polisen att kunna återinstallera verket, men nu var det Region Gotland som inte ville förnya tillståndet. Därför kan nu Gotlands Museum meddela att skulpturens nya hem är Konstmuseets gård. Flickan och Fågeln kommer att stå där tills vidare, fritt att beskådas.

Jessica Lundeberg skriver om Flickan och Fågeln: Gestaltningen av Flickan och Fågeln är tänkt som ett fragmentariskt minne, ett foto som legat länge i glömska, som en "fairytale" som lämnar öppet hur berättelsen utvecklar sig. Ett möte som kan vara både lite skrämmande och lockande på samma gång.

Välkommen till återinvigning/pressvisning av skulpturen Flickan och Fågeln onsdagen 19 juni kl 17.45 på Konstmuseets gård, Gotlands Konstmuseum, S:t Hansgatan 21, Visby.
(I samband med vernissage av Fred med Jorden och Kalkstensdrömmar).

Konstnären och konstkonsulenten närvarar och performanceduon 2Rabbits klipper invigningsband.
Välkomna!

För mer info: