2023-10-11 08:11Pressmeddelanden

ARVET rustar kulturarvet för framtiden

En kvinna rensar ogräs i en rabatt. En förstudie har visat att många föreningar på Gotland oroas över hur de ska rekrytera nya krafter. Det är en av de frågor som ARVET kommer att jobba med.

Ängen, fiskelägen och lokala museer är värdefulla platser för både gotlänningar och besöksnäringen. Men vad händer när eldsjälarna som vårdar dem inte orkar jobba längre?
Nu startar ”ARVET – hållbar kulturarvsturism”. Ett projekt som ska rusta aktörerna bakom kulturarvets besöksmål för framtiden.

Det är föreningar och andra ideella krafter som tar hand om många av de hundratals kulturarvsmiljöer som finns på Gotland. 2020 genomfördes en förstudie som visade att många av dem står inför utmaningar när det gäller exempelvis ekonomi eller hur man engagerar nya krafter.
– För vad händer när dagens eldsjälar inte kan vara med längre? Kommer museer att läggas ned och ängen växa igen? Vi såg i förstudien att det fanns en oro för framtiden, säger Sofia Hoas vid Gotlands Museum.
Sofia Hoas leder projektet ”ARVET – hållbar kulturarvsturism” som ska möta de utmaningar som föreningarna har berättat om.

ARVET riktar sig till föreningar, företag och andra aktörer som arbetar med Gotlands kulturarv.
– ARVET erbjuder kunskapsuppbyggnad och inspiration som ska bana väg för nya samarbeten och arbetssätt. Jag hoppas att många olika typer av verksamheter vill följa med på den resan, säger Sofia Hoas och fortsätter:
– Kulturarvets besöksmål bjuder på en mångfald av härliga och spännande platser som lockar besökare till Gotland och berikar livet för oss som bor här. Men de behöver både finansiering, omvårdnad och nytänkande!
Deltagandet är kostnadsfritt. Programmen drar i gång i januari.

Projektet ”ARVET – hållbar kulturarvsturism" pågår i tre år. Det drivs av Gotlands Museum, med finansiering från Region Gotland och Europeiska unionen.

Hör av er om ni har frågor eller vill ni göra ett reportage i fält om kulturarvets utmaningar!

En man skruvar på en gammal motor.

Motormuseet i Herrvik är ett av många museer som hålls igång av ideella krafter. Foto: Joel Nilsson för Gotlands Museum

En logotyp i gult med texten arvet.

Projektledare för ARVET - hållbar kulturarvsturism
Sofia Hoas