2020-04-02 08:22Pressmeddelanden

Ansträngt ekonomiskt läge kan ge stora konsekvenser

I dag går Gotlands Museum ut med ett nödrop i sociala medier. Det ansträngda ekonomiska läget till följd av coronaviruset riskerar att ge stora konsekvenser om den rådande situationen blir långvarig.

– Det här är en exceptionell situation och som för många andra aktörer kan den här situationen för oss få förödande konsekvenser, särskilt med tanke på vår höga andel egenfinansiering. Genom nödropet vill vi beskriva den svåra situation museet kan hamna i om besökarna uteblir framöver. Förhoppningen är att vi har följare, besökare och andra museivänner som vill stötta genom att exempelvis handla i vår webbshop, köpa biljett till en stadsvandring eller bli medlem i vår förening, säger Susanne Thedéen, museichef.

Som en ekonomisk åtgärd kommer enbart butik, reception och restaurang att hålla öppet under vardagarna, från 3 april t.o.m. 30 april. På helgerna kommer hela museet att vara stängt.

Denna text kommer Gotlands Museum att publicera på Facebook och Instagram under dagen:

Det här är ett nödrop.

Gotlands Museum befinner sig i en mycket hårt ansträngd ekonomisk situation. Som för många andra är vår verksamhet extremt utsatt till följd av coronaviruset. Vi, liksom andra företag som verkar inom besöksnäringen, är starkt beroende av en sommarsäsong med många besökare. Om den rådande situationen blir långvarig kommer det att få stora konsekvenser.

När vi berättar om vårt museum brukar vi stolt lyfta fram att verksamheten till över femtio procent finansieras av egenintäkter. Det betyder att större delen av våra intäkter kommer från entréer, visningar, stadsvandringar, uppdrag, butik, bokutgivning och lokaluthyrning. En mindre del består av bidrag. I den här situationen är det som brukar vara vår stolthet tyvärr till vår nackdel.

Därför vänder vi oss nu till er – våra engagerade följare, intresserade besökare och trogna medlemmar. Om du har möjlighet att stödja oss genom att:

- handla något fint i webbshopen
- följa med på en av våra stadsvandringar
- köpa ett årskort
- bli medlem i Föreningen Gotlands fornvänner
- ge bort ett presentkort hos oss
- eller skänka en gåva

skulle vi bli väldigt tacksamma. Varje bidrag räknas!

Ta hand om varandra! <3