2018-10-03 06:00Pressmeddelanden

Visbydagen på Gotlands Museum

Familj framför en bildsten.

Under Visbydagen 6 oktober händer mycket spännande på Gotlands Museum. Både Fornsalen och Gotlands konstmuseum har dessutom extraöppet till kl. 22 och erbjuder halva priset på museientrén.

Stadsvandringar, konstvisningar och poesi är några av dagens aktiviteter. Bland stadsvandringarna finns Staden bakom muren, där besökaren får följa med in i låsta byggnader och ruiner, och den kusliga spökvandringen som går av stapeln efter mörkrets inbrott.

Båda museerna har öppet kl. 10–22 med halva priset på entréer och stadsvandringar.

Fullständigt program för dagen:

VISBYQUIZ I MUSEIBUTIKEN
Tid: kl. 10–22
Kryssa dig fram genom butikens varor, upptäck Gotland och svara på kluriga frågor. Alla som deltar har chans att vinna fina priser.

STADSVANDRING: STADEN BAKOM MUREN
Tid: kl. 13–14.30 (vuxen: 60 kr, under 15: 35 kr, under 8: gratis)
Museet har nycklarna till några av Visbys mest spännande historiska byggnader och ruiner. Våra kunniga guider tar dig med in i spännande världar där tiden har stannat. Ett unikt tillfälle att besöka byggnader som annars är låsta.

VISNING: TYRA OCH DRÖMMEN OM GOTLAND - BILDEN AV VISBY
Tid: kl. 14 på Gotlands Konstmuseum (ingår i museientrén)
Konstvetare Marika Bogren guidar oss genom konstmuseets permanenta utställningar.

VISNING: NOAKS ARK
Tid: kl. 15 vid Kruttornets parkeringsplats (gratis)
Upplev Evert Lindfors uppskattade skulpturgrupp som nyligen fått en ny spännande placering i ett värn från andra världskriget. Visning med konstintendent Berit Ångman Svedjemo. Utställningen är öppen kl. 10–16.

STADSVANDRING: FOLK OCH FÄ I VISBY STAD
Tid: kl. 15–16.30 (vuxen: 60 kr, under 15: 35 kr, under 8: gratis)
Vem ligger begravd under Stora torget och vem var Estrid från torget? Vi berättar historien om några av de människor som levt i Visby genom tiderna.

"JAG SJUNGER OM DET ENDA SOM FÖRSONAR" – DANS-, MUSIK- OCH POESIHAPPENING
Tid: kl. 19.30–19.55 och kl. 20.30–20.55 i Bildstenshallen (gratis)
Towan Obrador läser poesi av Gunnar Ekelöf.
Dans: Camilla Båge och Tove Östling
Flöjt: Kristian Tallroth

SPÖKVANDRING
Tid: kl. 20–21.30 och 22–23.30 (vuxen: 60 kr, under 15: 35 kr, under 8: gratis)
Följ med Gotlands Museums guide in i Visbys gränder och lyssna till rysliga berättelser om spöken, väsen och andra hemskheter.

GOTLANDS MUSEUM är Gotlands kulturhistoriska Mecka och drivs av föreningen Gotlands fornvänner. Museet har en bred verksamhet med bland annat flera självständiga museer, där Fornsalen är länets kulturhistoriska flaggskepp och Gotlands Konstmuseum representerar samtida konst kombinerad med konsthantverk och design. Under Gotlands Museums paraply ingår också Visby ruiner och de tre museigårdarna Norrbys, Kattlunds och Petes. Gotlands Museum erbjuder utställningar, programverksamhet, skolpedagogisk verksamhet, seminarier, föreläsningar, visningar, vandringar med mera. Museet bedriver också uppdragsverksamhet inom arkeologi, byggnads- och landskapsvård samt driver ett bokförlag, Fornsalens förlag, som bland annat ger ut årsboken Gotländskt Arkiv.

Programansvarig
Lars Kruthof