2018-06-13 05:30Pressmeddelanden

Välkommen på rockabillykväll på Norrbys museigård

Människor i rörelse på dansbana.

Vida kjolar, brylkrämsglänsande frisyrer och brummande motorer. Välkommen till en kväll med doft av 50-tal på museigården Norrbys i Väte!

Under kvällen spelar Howlin Hillbillies och Jesse James and the Double Dice. Musiken avnjuts förstås helst i rörelse på dansbanan.

När fötterna börjat värka passar det bra med en matpaus. Under kvällen serverar Mel´s Diner hamburgare och Norrbys kafé håller öppet med kaffe och bullar. Den tävlingsinriktade kan pröva lyckan vid chokladhjulet eller potatis-smashen.

Kulturreservatet och museigården Norrbys beboddes under 1900-talet av syskonen Edvin, Martha och Erik. 1995 testamenterades gården till Gotlands Museum. På gården finns ett tiotal byggnader, bland annat bostadshuset från 1936 och en vattenkvarn.

Datum: Lördag 16 juni, kl. 17.30–23.00.
Pris: 120 kr/vuxen, 60 kr/under 15 år. Barn under sju år dansar gratis. Förköp biljett på Fornsalen eller betala på plats.
Klädsel och transportmedel: Gärna tidsenligt! Finbilsparkering finns på området.

GOTLANDS MUSEUM är Gotlands kulturhistoriska Mecka och drivs av föreningen Gotlands fornvänner. Museet har en bred verksamhet med bland annat flera självständiga museer, där Fornsalen är länets kulturhistoriska flaggskepp och Gotlands Konstmuseum representerar samtida konst kombinerad med konsthantverk och design. Under Gotlands Museums paraply ingår också Visby ruiner och de tre museigårdarna Norrbys, Kattlunds och Petes. Gotlands Museum erbjuder utställningar, programverksamhet, skolpedagogisk verksamhet, seminarier, föreläsningar, visningar, vandringar med mera. Museet bedriver också uppdragsverksamhet inom arkeologi, byggnads- och landskapsvård samt driver ett bokförlag, Fornsalens förlag, som bland annat ger ut årsboken Gotländskt Arkiv.

Samordnare för kulturreservatet Norrbys
Annelie Adolfsson