2019-02-14 12:09Pressmeddelanden

Tingsplatser tema för vårpremiären i Fornsalens föreläsningsprogram

Söndagen den 17 februari inleder Gotlands Museum årets föreläsningsserie på Fornsalen. Först ut är arkeolog Majvor Östergren som kommer att berätta om sin senaste forskning om Gotlands gamla tingsorganisation.

Majvor Östergren gav under 2018 ut boken Tingsplatser på Gotland tillsammans med Tryggve Siltberg. Tingsplatserna är tema även för söndagens föreläsning, som kommer att behandla hur det förhistoriska och medeltida Gotland var organiserat.

– Tidigare har vi vetat vad tingen hette och att de var tjugo till antalet. Vi har också vetat att det högsta tinget träffades i Roma, men inte var övriga ting möttes. Ur äldre kartor, fornlämningsmiljöer och historiska dokument tonar bilden nu fram, berättar Majvor Östergren.

Föreläsning: Tingsplatser på Gotland
Tid: 17 februari kl. 14
Pris: 100 kr (museientré ingår)
Plats: Sävesalen, Fornsalen