2019-04-11 07:21Pressmeddelanden

Tina-Marie Qwiberg berättar om Bieffekten

Tina-Marie Qwiberg, dokumentärfilmare.Tina-Marie Qwiberg, dokumentärfilmare.

På söndag kl. 14 berättar Tina-Marie Qwiberg, dokumentärfilmaren bakom Bieffekten, om hur vi människor påverkas av det faktum att bin och humlor får allt svårare att klara sig.

Humlor och bin är otroligt viktiga – utan dem skulle en stor del av vår livsmedelsproduktion vara omöjlig. Dessa pollenspridare skapar förutsättningar för allt levande. I takt med att jordbrukslandskapet blir allt mer enformigt får humlor och bin dock svårare att överleva.

Runt om i världen växer nu oron för att naturliga pollinerare håller på att dö ut och ersättas av snabbproducerade bin och humlor i stora fabriker. Vi står inför ett hot vars konsekvenser vi inte kan föreställa oss, en tyst miljökatastrof.

Välkommen på föreläsning!
Tid: Söndagen den 14 april kl. 14