2019-02-04 11:31Pressmeddelanden

Textilt tema på årets första Kvällsöppet

Torsdagen den 7 februari är det dags för årets första Kvällsöppet på konstmuseet. Under kvällen föreläser vävaren och handspinnaren Stefan Moberg.

Stefan Moberg kommer i sitt föredrag att berätta om japansk färgning och kasurivävning. Kasuri vävs med garn som färgats med en särskild teknik. Garnet binds om före färgning så att vissa partier förblir ofärgade. I väven används de ofärgade partierna för att skapa mönster. Stefan Moberg återkommer till Gotland även senare i år, som kursledare vid Stick- och spinnstämman på Gotlands folkhögskola.

– Stefan är en väldigt populär kursledare och vi är glada att han vill komma till Gotland två gånger i år, säger Anso Norling, slöjd- och formkonsulent.

Under Kvällsöppet är också hela konstmuseet öppet för besök. Just nu visas utställningen Lithic Choreographies om människan och naturen på Gotland samt designutställningen Humlan flyger

Senare i vår bjuder Kvällsöppet bland annat på föreläsning med Marie Walleberg från ImseVimse, videoperformance av Sam Smith och slöjdcafé.

Kvällsöppet 7 februari
Tid: kl. 18. Museet har öppet till kl. 20.
Pris: Museientré 80 kr.

Slöjd- och formkonsulent