2018-06-11 06:00Pressmeddelanden

Seminarium: #metoo – men sedan då?

I oktober 2017 startade en kraftfull rörelse. Kvinnor över hela världen lät hashtaggen #metoo visa att de också ofredats sexuellt. Nu bjuder Gotlands Museum in till ett seminarium om hur #metoo-kampanjen kan tas tillvara på våra gotländska arbetsplatser.

Under eftermiddagen onsdagen den 13 juni diskuteras #metoo på Fornsalen. Diskussionen hakar i de upprop som startades inom en mängd yrkeskårer, vilka skapade egna taggar som #tystnadtagning, #sistabriefen och #medvilkenrätt.

Ulrika Sedell, ledarskapskonsult och ledamot i föreningen FATTA!, föreläser om ledarskap, strukturer och kulturer på arbetsplatser. Därefter diskuterar en panel med representanter från flera gotländska arbetsplatser hur vi kan ta tillvara #metoo-kampanjen i arbetet framåt. Panelen leds av Kicki Scheller, enhetschef för social hållbarhet och beredskap vid Länsstyrelsen Gotlands län.

Seminariet #metoo – men sedan då? är en del i projektet #metoo Gotland, med Gotlands Museum som projektägare. Förutom seminariet består projektet i en kartläggning av #metoo i gotländsk media samt intervjuer med yrkesverksamma på Gotland. Projektet har möjliggjorts tack vare bidrag från länsstyrelsen.

#metoo – men sedan då?
Tid: onsdagen den 13 juni kl. 13–16.
Plats: Sävesalen, Fornsalen. Strandgatan 14, Visby.
Seminariet riktar sig främst till chefer och personalansvariga på gotländska arbetsplatser.

GOTLANDS MUSEUM är Gotlands kulturhistoriska Mecka och drivs av föreningen Gotlands fornvänner. Museet har en bred verksamhet med bland annat flera självständiga museer, där Fornsalen är länets kulturhistoriska flaggskepp och Gotlands Konstmuseum representerar samtida konst kombinerad med konsthantverk och design. Under Gotlands Museums paraply ingår också Visby ruiner och de tre museigårdarna Norrbys, Kattlunds och Petes. Gotlands Museum erbjuder utställningar, programverksamhet, skolpedagogisk verksamhet, seminarier, föreläsningar, visningar, vandringar med mera. Museet bedriver också uppdragsverksamhet inom arkeologi, byggnads- och landskapsvård samt driver ett bokförlag, Fornsalens förlag, som bland annat ger ut årsboken Gotländskt Arkiv.