2018-11-27 07:04Pressmeddelanden

Pressvisning med premiär för Gotlands Museums appguide

Gotlands Museums nya app gör det möjligt att bli guidad genom Fornsalens utställningar oavsett när besöket äger rum. Torsdagen den 29 november kl. 10.00 bjuder vi in till pressvisning med möjlighet att provgå appguiden, med välbekanta namn bland inläsarna.

I appen blir besökaren guidad genom Fornsalens permanenta utställningar, vilka omfattar bland annat Bildstenshallen, Medeltidens Gotland och Skattkammaren. Appguiden finns i en svensk och en engelsk version, där den svenska är inläst av Lars Kruthof, pedagog och guide, Julia Westberg, musiker, och ingen mindre än skådespelaren och komikern Babben Larsson. Den engelska appguiden är inläst av Lucinda Rydqvist, guide och sångpedagog.

Projektledare för framtagandet av appen är Henrik Ramberg, utställningsproducent vid Gotlands Museum.

– Appguiden är den nya generationens audioguide. Numera kan besökaren guidas i museet via sin egen mobiltelefon och ta del av utställningarna både före, under och efter besöket. Vi ser framför allt att appen kommer att öka tillgängligheten, bidra till ännu bättre upplevelser för besökarna och vara ett viktigt redskap i vårt arbete med att tillgängliggöra kunskap, säger Henrik Ramberg.

Välkommen på pressvisning!
Tid: Torsdag 29/11 kl. 10.00
Plats: Fornsalen, Strandgatan 14

Redan nu finns appen tillgänglig för nerladdning i både App Store och Google Play. Sök på Gotlands Museum.

GOTLANDS MUSEUM är Gotlands kulturhistoriska Mecka och drivs av föreningen Gotlands fornvänner. Museet har en bred verksamhet med bland annat flera självständiga museer, där Fornsalen är länets kulturhistoriska flaggskepp och Gotlands Konstmuseum representerar samtida konst kombinerad med konsthantverk och design. Under Gotlands Museums paraply ingår också Visby ruiner och de tre museigårdarna Norrbys, Kattlunds och Petes. Gotlands Museum erbjuder utställningar, programverksamhet, skolpedagogisk verksamhet, seminarier, föreläsningar, visningar, vandringar med mera. Museet bedriver också uppdragsverksamhet inom arkeologi, byggnads- och landskapsvård samt driver ett bokförlag, Fornsalens förlag, som bland annat ger ut årsboken Gotländskt Arkiv.