2018-06-20 05:55Pressmeddelanden

Pressvisning av utställningen Upptäck Gotland

Lojsta träsk.Lojsta träsk.

Gotland bjuder på en fascinerande och unik natur och kulturhistoria. I utställningen Upptäck Gotland lyfts 101 platser att besöka. Välkommen på pressvisning onsdagen den 27 juni kl. 10.

Utanför världsarvsstaden Visbys murar finns en otrolig skatt. Platser, berättelser och upplevelser som ger kunskap och väcker tankar, njutning och förundran.

I Fornsalens nya basutställning Upptäck Gotland ges några av dessa platser en närmare presentation. Utställningen ska locka besökaren att ta sig utanför staden och upptäcka hela Gotland.

De 101 utvalda platser som presenteras i utställningen är utvalda för att de ger en djupare förståelse för öns natur och kulturhistoria. Det är platser som har det där lilla extra och som man som besökare, och som gotlänning, bör ha med på sin att-göra-lista när man reser runt på ön.

Utställningen är en del av tre i museets projekt Upptäck Gotland. Tidigare har en guidebok med samma namn utgivits och framöver planeras en app.

Pressvisning
Tid: Onsdagen den 27 juni kl. 10.
Plats: Fornsalen.
Utställningen invigs torsdagen den 28 juni kl. 17 av Susanne Thedéen, museichef Gotlands Museum, och Kerstin Jonmyren, ordförande Hoburgs hembygdsförening.

GOTLANDS MUSEUM är Gotlands kulturhistoriska Mecka och drivs av föreningen Gotlands fornvänner. Museet har en bred verksamhet med bland annat flera självständiga museer, där Fornsalen är länets kulturhistoriska flaggskepp och Gotlands Konstmuseum representerar samtida konst kombinerad med konsthantverk och design. Under Gotlands Museums paraply ingår också Visby ruiner och de tre museigårdarna Norrbys, Kattlunds och Petes. Gotlands Museum erbjuder utställningar, programverksamhet, skolpedagogisk verksamhet, seminarier, föreläsningar, visningar, vandringar med mera. Museet bedriver också uppdragsverksamhet inom arkeologi, byggnads- och landskapsvård samt driver ett bokförlag, Fornsalens förlag, som bland annat ger ut årsboken Gotländskt Arkiv.