2019-04-05 13:27Pressmeddelanden

Nu kan du besöka Fornsalen 361 dagar om året

Familj framför en bildsten.

Från april slopar Gotlands Museum stängda måndagar på Fornsalen. Numera håller vi öppet alla dagar i veckan, 361 dagar om året.

I likhet med många andra museer har Fornsalen tidigare haft stängt på måndagar, men från och med nu kommer det att vara öppet alla dagar i veckan. De enda dagar museet håller stängt är julafton, juldagen, nyårsafton och nyårsdagen.

– Vi vill bidra till att Gotland fortsätter vara ett tillgängligt och attraktivt besöksmål året runt. Det här är en satsning som gynnar både gotlänningar och hitresta, säger Jenny Westfält, biträdande museichef.

Förutom fler öppna dagar per år, satsar museet på utökade öppettider under sommaren. Tidigare har Fornsalen hållit öppet dagligen kl. 10–18 mellan maj och september och öppnar i år redan kl. 9 under juli månad. Detta för att öka tillgängligheten för kryssningsgästerna under den period när flest kryssningsfartyg lägger till i Visby. Redan under förra sommaren öppnade Fornsalen tidigare de dagar kryssningsgäster steg iland på morgonen, vilket var mycket uppskattat.

Museichef
Jenny Westfält