2018-12-04 12:34Pressmeddelanden

Kristina Torsson berättar om Vamlingbolaget på Gotlands Konstmuseum

Torsdagen den 6 december föreläser Vamlingbolagets grundare Kristina Torsson på Gotlands Konstmuseum om sin långa gärning som textildesigner.

Torsson började sin textila bana på 60-talet med klädmärket Mah-Jong, som redan då strävade efter en hållbar konsumtion. Denna värdegrund blev också basen för Vamlingbolaget.

Vamlingbolaget hör till de företag som bidragit till den moderna bilden av Gotland. Med produktion på södra Gotland och ett varsamt förhållande till människa och miljö, har de färgstarka kläderna blivit en symbol för livskvalité för flera generationer.

Kvällen börjar med en introduktion i designutställningen Humlan Flyger – en utställning om ömöjlig design.

Plats: Gotlands konstmuseum, S:t Hansgatan 21, Visby
Tid: Torsdagen den 6 december kl. 18–20
Kostnad: Museientré

GOTLANDS MUSEUM är Gotlands kulturhistoriska Mecka och drivs av föreningen Gotlands fornvänner. Museet har en bred verksamhet med bland annat flera självständiga museer, där Fornsalen är länets kulturhistoriska flaggskepp och Gotlands Konstmuseum representerar samtida konst kombinerad med konsthantverk och design. Under Gotlands Museums paraply ingår också Visby ruiner och de tre museigårdarna Norrbys, Kattlunds och Petes. Gotlands Museum erbjuder utställningar, programverksamhet, skolpedagogisk verksamhet, seminarier, föreläsningar, visningar, vandringar med mera. Museet bedriver också uppdragsverksamhet inom arkeologi, byggnads- och landskapsvård samt driver ett bokförlag, Fornsalens förlag, som bland annat ger ut årsboken Gotländskt Arkiv.

Slöjd- och formkonsulent
Anso Norling