2018-10-04 06:00Pressmeddelanden

Föreläsning: Tommy Daun, designer och trädgårdsarkitekt

Ett antal stolar i ring med ryggarna mot varandra.Många förknippar Tommy Daun med trädgårdsstolen Gunfjaun.

Söndagen den 7 oktober får Gotlands konstmuseum besök av formgivaren Tommy Daun, som berättar om sitt livslånga förhållande till design och gestaltning.

Tommy Daun är för många känd som mannen bakom trädgårdsstolen Gunfjaun, men karriären började med ett uppdrag att utveckla utemiljöerna för Gotlandshem. Inom det uppdraget arbetade Daun med att rita hus såväl som att ägna sig åt möbeldesign och trädgårdsarkitektur.

Under föredraget på Gotlands konstmuseum får vi höra mer om Tommy Dauns långa karriär och hans tankar om design och gestaltning.

När: Söndag 7 oktober kl. 14
Var: Gotlands konstmuseum, S:t Hansgatan 21
Pris: Ingår i museientrén på 80 kr

GOTLANDS MUSEUM är Gotlands kulturhistoriska Mecka och drivs av föreningen Gotlands fornvänner. Museet har en bred verksamhet med bland annat flera självständiga museer, där Fornsalen är länets kulturhistoriska flaggskepp och Gotlands Konstmuseum representerar samtida konst kombinerad med konsthantverk och design. Under Gotlands Museums paraply ingår också Visby ruiner och de tre museigårdarna Norrbys, Kattlunds och Petes. Gotlands Museum erbjuder utställningar, programverksamhet, skolpedagogisk verksamhet, seminarier, föreläsningar, visningar, vandringar med mera. Museet bedriver också uppdragsverksamhet inom arkeologi, byggnads- och landskapsvård samt driver ett bokförlag, Fornsalens förlag, som bland annat ger ut årsboken Gotländskt Arkiv.