2019-04-09 08:40Pressmeddelanden

Bokpresentation och konstquiz på konstmuseet

På torsdag 11 april håller konstmuseet kvällsöppet och bjuder in till både presentation av Torbjörn Limés nyutkomna bok Selected Paintings 1987–2018 och ett lättsamt konstquiz.

Bildkonstnären Torbjörn Limé sammanfattar i  Selected Paintings 1987–2018 30 års måleri. Boken tar avstamp i den målning som, under studieåren på Malmö Konstskola Forum 1987, grundlade Limés personliga tematik med fokus på begreppet natur. Denna målning utgjorde också grunden för hans första separatutställning 1988 och att han samma år kom in vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Det retrospektiva bildmaterialet fortsätter med stora, färgmättat nebulösa och poetiska målningar från 80- och 90-talet, vidare över den allvarsamma och dokumentära serien Topografische Realitäten i gråskala, till laddade ämnen som arbete, jord och klass i det pågående projektet Arbetarsviten. Boken avslutas med måleri i det utvidgade fältet.

Efter bokpresentationen tar konstkonsulent Armin Scholler vid med ett konstquiz. Lättsamma frågor på olika nivåer ger tillfälle att se på konst och vinna ett fint pris.

Bokpresentation och konstquiz
Tid: Bokpresentationen börjar kl. 17 och quizet tar vid kl. 18