2018-05-25 07:00Pressmeddelanden

Bakom Grönskan – konstorientering längs Kärleksstigen

I projektet Bakom Grönskan möter konsten orienteringssporten när besökaren med hjälp av karta hittar konstverk som gömmer sig bakom grönskan.

Fredagen den 1 juni kl. 10 bjuder vi in till pressvisning av utställningen. Konstkonsulent Armin Scholler berättar om projektet. Deltar gör även flera av de tio medverkande konstnärerna samt en forskare från Uppsala universitet som följer projektet.

Bakom Grönskan sker i samarbete mellan Gotlands Museum, Visborgs OK och Uppsala universitet Campus Gotland och stöds av Region Gotland och Statens Kulturråd. Syftet med projektet är att få svar på frågor som: Hur påverkar kombinationen av utomhusaktivitet och konstupplevelse varandra? Är det enklare att ta till sig konst när den är mindre tillgänglig och inte på museum? Är det roligare att motionera när man får leta sig fram med ett konstverk som morot?

Konstnärerna som medverkar är: Maria Friberg, Andreas Gedin, Valeria Montti Colque, Elin Strand Ruin, Monika Gora, Hannah Streefkerk, John Jakobsson, Tina Messing, Jessica Lundeberg och Kristina Frank. Av dessa är de fyra sistnämnda boende på Gotland.

Utställningen Bakom Grönskan pågår 2 juni–23 september.

Välkommen på pressvisning fredag 1 juni kl. 10
Plats: Trojaborg, Galgbergets naturreservat (mittemot Novi Resort).
Öppen vernissage: lördag 2 juni kl. 11.

Gotlands Museum tillgängliggör Gotlands konst, historia samt natur- och kulturarv för gotlänningar och besökare från hela världen. Museet grundades 1875 av Föreningen Gotlands fornvänner med initiativtagaren Pehr Arvid Säve i spetsen. Då gick museet under namnet Gotlands Fornsal och omfattade endast det som nu utgör Bildstenshallen i Fornsalen. I dag består Gotlands Museum av Fornsalen, Gotlands Konstmuseum, Visby ruiner samt museigårdarna Norrbys, Kattlunds och Petes. Museet har också ett publikt arkiv och bibliotek, Svahnströmska rummet, föremålssamlingar i Magasin Visborg samt en kulturmiljöavdelning för arkeologi och byggnadsvård. Fornsalens förlag ger ut litteratur inom museets olika ämnesområden, alltid med en koppling till Gotland. Varje år besöker drygt 350 000 personer något av museets besöksmål.

Konstkonsulent
Armin Scholler